ظرفیت سازی :: مکتبی

مکتبی

دست نوشته های شخصی

به نام خدا

مکتبی
maktabi

دست نوشته های شخصی

مکتبی

مرگ بر امریکا

مکتبی

سلام
به وبلاگ مکتبی خوش آمدید

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
آخرین نظرات
نویسندگان

ظرفیت سازی

پنجشنبه, ۲۹ فروردين ۱۳۹۲، ۱۱:۳۹ ق.ظ

تا حالا بارها شنیدیم"از تو حرکت،از خدا برکت"یا اینکه "تو تلاشتو بکن،سرانجامشو بسپار دست خدا"که همون توکل به خداست.این که می گیم از تو حرکت، یعنی ظرفیت رسیدن به مقصود را در خودت فراهم کن.یعنی اینکه اگر می خوای از این وضعی که الان هستی به یک پله بالاتر بری باید ظرفیت سازی کنی وگرنه نمیتونی توقع رسیدن به مراحل بالاتر رو داشته باشی.اجازه بدید با مثال قضیه رو روشن کنم(قبل مثال بگم که اصلا قصد توهین به هیچ طبقه اجتماعی رو ندارم)،مثلا شما بارها افرادی رو که یک چهارچرخ دارند و تو زباله ها دنبال پلاستیک و انواع ضایعات می گردند رو دیدید هیچ وقت به ذهنتون خطور نکرده که بگین مثل یه مهندس و یا دکتر میمونه ولی از این کارها می کنه، یا تو طبقه خودمون، دانشجوهایی که پیامنور و یا آزاد شهر خودشون قبول میشن وقتی در رفتارشون دقت می کنی می بینی که یه چیزایی برای زندگی دور از خانواده ندارند که همون ظرفیت است البته ممکنه در این مقطع ظرفیت لازم رو در خودشون فراهم کنند و در مقاطع بالاتر دیگه این مشکل رو نداشته باشند.

با یکی از دوستانم که صحبت می کردم می گفت یه"دوست داشتن" داریم یک"خواستن ".می گفت برای رسیدن به یک مقصدی،دوست داشتن کافی نیست بلکه باید بخوای بهش برسی، تا برسی.حالا میشه گفت که "خواستن" همون ظرفیت سازیه.

حالا این وسط یه عده ای هستند که بدون داشتن این ظرفیت به یک سری مدارج و پستهایی می رسند که اصلا درخورشان نیست.این افراد در این پستها هم برای خودشان مشکل ایجاد می کنند و هم برای افراد اجتماعشان.البته این دسته از افراد که اشتباهی هستند، اصلا به فکر رسیدن به مراحل بالاتر اجتماعی نیستند زیرا می دانند که تا همین جا هم اشتباهی آمده اند. برای این دسته مثال فراوان است ولی از آوردن آن معذورم و به عهده خود مخاطب می گذارم.

نظرات  (۲)

اگر یه انسان ظرفیت حاجتی می خواد ایجاد نکنه خدا بهش اون حاجت رو نمی ده زیرا صلاحش رو می خواد.

مثال هاتون غلط است زیرا یه شخصی می پیام نور خوب ممکنه اشتعدادشم نداشته بوده دیگه .استعداد یه چیز ذاتی نیست!

پاسخ:

سلام بهار

این ممکنه شخصی که دانشگاه پیامنور قبول شده باشه به خاطر رتبه کنکور یا همون استعدادش که شما میگید باشه در این صورت اصلا بحثی نیست ولی اگر دقت کرده باشید من در مطلبم از لفظ شهر خودش استفاده کردم که یه جورایی نشون بدم با اختیار خودش شهرشو به دانشگاهش ترجیح داده.

در ضمن استعداد یه چیز ذاتیه ولی تنبلی اکتسابیه! 

احسنت یا استاد
بله در کارشناسی هم چند بار این مضامین رو با هم دوره کردیم!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی